woensdag 12 oktober 2011

Geuren & Herinneringen

Heb jij dat ook: bij bepaalde geuren heb je een bepaalde herinnering ? Bij een zekere parfum, een zekere deo, geur van bloemen, etc. 'Bij deze parfum had ik mijn eerste kus, deze geur herinnert mij aan die gezellige meidenavond,...' Telkens wanneer ik datzelfde geurtje opnieuw opdoe of ruik, flitsen die beelden spontaan door mijn hoofd !

Soms kunnen het ook nare herinneringen zijn die terugkomen bij het ruiken van een welbepaalde geur. Ik heb namelijk 1 bepaalde deo die ik niet meer kan uitstaan omdat ik 'em ophad toen we onze hond lieten inslapen. Ik moet er maar een vleugje van ruiken of ik denk terug aan die afschuwelijke maandagavond. Natuurlijk kan die deo er niets aandoen (het zou maar erg zijn, haha !) maar toch ... it's all about the memories !

Hoe komt dit nu ? Onze hersenen koppelen geur & herinnering aan elkaar ! Het is een ingewikkeld proces maar heel interessant dat een menselijk brein zoiets kan. Er ontstaan allerlei impulsen dat, wanneer je een welbepaalde geur ruikt, herinneringen oproept (vaak zijn ze van emotionele aard). Raar maar waar !

       
Heb jij zo'n geuren die herinneringen terugbrengen ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten