woensdag 12 juni 2013

MyFitnessPal

Diegene die mijn laatste Snapshot gezien hebben, weten het al misschien wel :MyFitnessPal is een onderdeel van mijn routine geworden. En natuurlijk denk je snel :'Weer iemand die wil afvallen.'. Het zou niet eerlijk van mij zijn om te zeggen dat dat inderdaad de bedoeling is. Maar voor je zo denkt, wil ik je graag een persoonlijke ervaring met jullie delen. Misschien snappen jullie dan wel waarom ik het doe...

 photo myfitnesspal.png
 
Ik wilde eerst dit artikel niet online zetten, omdat het nogal een persoonlijke achtergrond heeft. Maar om MyFitnessPal uit te leggen, moet ik dit verhaal wel doen. Het begon eigenlijk al in de kleuterklas en ze zeggen niet voor niets dat de waarheid uit de kindermond komt. Ik was een beetje dikker dan de rest en de kinderen uit mijn klas zeiden dat ook recht in mijn gezicht. Ik kan er moeilijk boos om worden, we waren amper 4 jaar oud ! Maar toch voelde dat aan als een slag in mijn gezicht. Ik was altijd vriendelijk tegen iedereen en om dan zo'n harde woorden terug te krijgen ...
 
Eenmaal in de lagere school begon ik me er meer en meer van bewust te worden dat ik altijd de dikste in de klas zou blijven. Al mijn vriendinnen waren slank, terwijl ik een buikje had. We hadden in de lagere school een hechte klas, dus niemand zei er iets van, maar ik kon bijna gedachtelezen. Vooral bij de lessen LO. In de lagere school turnen jongens & meisjes nog samen en dan kon je onmiddellijk zien wie er de zwakste was. Wederom zei niemand er iets van, maar ik voelde dat ze altijd naar mij keken. 

 
 photo 535748_370329669747681_2064076405_n.jpg
 
De middelbare school & ook de pubertijd kwamen er aan. Dat is ongeveer de rotste tijd als het om onzekerheden gaat. 'Wat zullen ze van mij vinden?', 'Gaan ze achter mijn rug nare opmerkingen maken?' enzovoort. I've been there. En ja hoor, de eerste 2 jaar is er enorm hard over mij geroddeld en allemaal over hetzelfde : dat ik dik was. Medische onderzoeken waren een hel, want telkens kreeg ik te horen dat ik overgewicht had. Doe daar dan nog eens de onzekerheden tijdens de pubertijd erbij en je zag mijn zelfvertrouwen zo kelderen. Ik durfde niemand vreemd meer aanspreken, bang voor de vooroordelen. Naar fuiven gaan, deed ik ook niet, bang voor de veroordelende blikken en het gefluister achter mijn rug. Het deed pijn om andere onbezorgd plezier te zien maken, terwijl ik een muurbloempje werd.
 
Na die 6 jaar middelbare school overleefd te hebben (oef!), kwam de universiteit eraan. Geloof me, de eerste dagen waren geen pretje want mijn zelfvertrouwen had een serieuze deuk gekregen (gelukkig had ik jullie en mijn blog als uitlaatklep, thanks!). Toen ik mijn huidige vriendinnen leerde kennen, bloeide ik enorm open. Aan de universiteit/hogeschool beoordelen ze je ook veel minder. Je hoeft helemaal niet mee te zijn met die bepaalde laatste trend, terwijl je om diezelfde reden uitgesloten zou worden op de middelbare school. Mijn zelfvertrouwen kwam terug, ik maakte heel veel vrienden en voel me nu beter dan ooit.
 

 photo 391714_460035927368884_364574989_n.jpg
 
Met dat gezegd te hebben, kan je denk ik wel raden waarom ik nu zo graag aan MyFitnessPal deelneem. Wat is het nu eigenlijk ? Het is een app voor je iPhone/iPad/iPod of je kan via www.myfitnesspal.com een account aanmaken. Eenmaal aangemaakt, vul je je gegevens in: van hoeveel je weegt tot hoeveel je zou willen wegen tot je activiteit gedurende de dag (zittend/actief/...). Op basis van deze gegevens, berekent hij je dagelijkse calorieën die je mag innemen. Dan kan je aan de slag ! Je geeft elke dag je ontbijt, middagmaal en avondmaal in door de bestanddelen van deze maaltijd te zoeken in de uitgebreide bibliotheek. Hieronder even een voorbeeldje :
 
 photo mzl_rdwukrmw_480x480-75.jpg
 
Elke maaltijd heeft een aantal calorieën. Op het einde van de dag kan je dan zien dat je onder/boven je gepersonaliseerde calorieën zit. Zit je eronder ? Heel goed ! Zit je erboven ? Dan kan je misschien wat exercising doen, hierbij verbrand je weliswaar calorieën zodat je terug onder je grens komt te zitten. Dit geef je ook in onder het tabblad 'Exercise'.
 
Dit doe ik nu al elke dag sinds de paasvakantie en ben daardoor al 11 kg kwijt. Dit is nog maar een begin, I know, maar had je mij dat een aantal jaren geleden gezegd, ik zou het niet geloofd hebben. En het beste is ? Je mag echt alles eten wat je normaal zou eten, alleen in kleinere porties. Geen dagenlang sla of afgekookte groentjes, er mag gerust eens lasagne of frietjes tussen zitten. Verwacht niet dat je na een aantal dagen al verschil ziet. Het duurt een tijdje eer je lichaam is aangepast, maar eenmaal het dat gedaan heeft, zijn de resultaten vanzelfsprekend. Ik voel me veel beter in mijn vel en dat doet mijn zelfvertrouwen goed ! Mijn broer en papa zijn er ook mee begonnen omdat ik ze (blijkbaar?) heb aangestoken met mijn enthousiasme, haha !
 
Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad ! Als jullie het eens moesten proberen, laat het me zeker weten ! 
 
Stay gorgeous !
 
Anke

0 reacties:

Een reactie posten