vrijdag 27 februari 2015

Wat sporten met je lichaam doet

Ik ga eerlijk met jullie zijn : ik ben geen sportief type en ben dat eigenlijk nooit geweest . LO vond ik het stomste vak op school aangezien ik er gewoon niet goed in was. Toch heb ik een aantal jaar gedanst, geschaatst, ge-tai chi'd en ben ik op mijn 18de Start to Run 5 km gestart (en ook afgemaakt!). Ik was zelfs op weg om de 7 km te lopen totdat ik gewoon geen zin meer had. Nochtans had het alleen maar voordelen : even weg van de boeken, frisse lucht, je goed in je vel voelen, ... En dat begon ik te missen. Dus ik besloot ik vorige maand om met een vriendin te beginnen fitnessen. En ook hier ondervond ik weer de vele voordelen van sporten. Want ja : sporten doet een heleboel met je lichaam.


1. Endorfines
Van sporten wordt je gelukkig. 'Natuurlijk' zie ik je al denken. Het is echt zo ! Sommige mensen worden gelukkig als ze gaan sporten maar dat komt omdat er endorfines in je lichaam worden vrijgezet. Endorfines zijn stofjes die worden gemaakt door de hypothalamus in de hersenen. Het zijn afgeleiden van morfine, dat je uiteraard wel bekend voorkomt : het is namelijk een pijnstillend middel. Endorfines worden ongeveer na een halfuurtje sporten aangemaakt waardoor ze letterlijk de pijn van hardwerkende spieren zullen verminderen waardoor je langer kan doorgaan. Dit fenomeen zie je vaak bij lopers : je moet dat eerste halfuurtje doorkomen en daarna lijkt het alsof het lopen vanzelf gaat. 

2. Spieropbouw & conditie
Of je nu loopt, schaatst of winkelt (hey, is cardiotraining hoor !) : je werkt aan je conditie. Het begin is het lastigst en vraagt doorzettingsvermogen. Maar eenmaal je je doel bereikt, haal je er zo'n grote voldoening uit! TIP : begin met kleine doelen voor jezelf, deze zijn immers makkelijker te bereiken. 5 minuutjes langer lopen, 10 sit-ups meer doen, ... Zo ben je gemotiveerder om door te gaan en jezelf telkens te pushen om beter te doen. En geloof mij : ik kan het weten. Ik stelde veel te grote doelen voorop en aangezien ik ze van de eerste keer niet kon bereiken, haakte ik af. Been there, done that. Nu weet ik beter !


3. Natural glow
Klinkt misschien heel vies om te zeggen maar ... door het zweten komt al de vuiligheid, die je in je poriën hebt opgestapeld, eruit. Je krijgt een kleine facial, zowaar ! Je zal minder last hebben van puistjes en onzuiverheden. Maar dat is nog niet alles. Sporten zorgt ervoor dat je bloedvaatjes uitzetten zodat je warmte kan verliezen. Doordat je bloedvaatjes dit doen, krijg je een mooi blosje op je wangen! Je huid ziet er instant veel gezonder uit.

4. Een slechte dag hebben, is oké
Dat het niet elke dag van een leien dakje kan lopen, dat moeten we maar accepteren. Je hebt je goede maar ook je slechte dagen. Zit het een dagje niet mee, geraak je niet aan je behaalde doel ? Dat is absoluut geen ramp. Hier is het doorzettingsvermogen belangrijk. Jezelf oppeppen om het volgende keer beter te doen, dat is wat telt. Accepteer dat het niet altijd goed zal gaan, hier leer je ook weer van.

Wat zijn jouw tips voor het sporten ?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Ik heb het ook een tijdje geleden wat opgegeven, maar begin binnenkort met yoga, en nu met een goed plan en een schema! :)

    BeantwoordenVerwijderen