zondag 26 juli 2015

SLES

Als er iets is waar ik wel een hekel aan heb, zijn het ingrediënten waar je niet eens van weet wat ze zijn. Namen waarvan je nog nooit gehoord hebt, laat staan dat je weet welke functie ze nu eigenlijk hebben binnen een bepaald product. SLES is zo’n ingrediënt dat je vaak ziet terugkomen op verpakkingen van verschillende verzorgingsproducten. Wat is het, wat doet het en waarom moet je ervoor opletten ? Dat leg ik je vandaag allemaal uit!



SLES is de afkorting voor Sodium LaurEth Sulfaat en wordt vaak gebruikt in cosmetica en verzorgingsproducten om het product te laten schuimen zodat het beter kan werken. We halen er een beetje chemie en biologie bij zodat je de werking van SLES wat beter begrijpt. De huid is een laag van cellen. Cellen hebben een vette rand,  fosfolipiden genaamd, die allemaal aan elkaar geklit zitten zodat ze de cel kunnen beschermen tegen alle schadelijke dingen van de buitenwereld. SLES is een soort surfactant wat zoveel betekent als dat het gaat proberen om het vuil en vet aan te trekken om het zo te kunnen verwijderen. Maar zie je het probleem al ? SLES gaat niet alleen het vuil aantrekken maar dus ook de vette fosfolipiden beschadigen waardoor de cel kapot gaat. Als dat met 1 cel gebeurt, is dat geen ramp aangezien we er miljoenen hebben. Maar als alle cellen van onze huid kapot gaan, verliest de huid haar functie als barrière tegen alle schadelijke stoffen met als resultaat : puistjes en allergieën !


Ook bij mijn favoriete TBS Vitamin E Facial Cleanser !

Niet alleen verliest de huid haar barrièrefunctie, de vetten die afgebroken worden zorgen normaal gezien voor het flexibel en vochtig houden van de huid. Aangezien dat ook onze natuurlijke vetten worden afgebroken, wordt onze huid droog en dan komt dat vervelende trekkerige gevoel aan te pas. Niet leuk ! Waarom wordt SLES dan gebruikt ondanks het zo slecht voor de huid lijkt te zijn ? Het is goedkoop en heel doeltreffend. Waarom dan nog een ander product gebruiken ? 

Let ik er op dat ik producten koop zonder SLES ? Niet echt, het is echt heel moeilijk om producten te vinden die geen SLES bevatten. Er zijn er wel, als je heel goed zoekt. Ik probeer het wel te vermijden maar zal wel een product gebruiken, ook al bevat het SLES. 

Wist jij wat SLES was ?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Wow, dat wist ik niet.... Klinkt vrij freaky :s Ik wist wel dat veel mensen erover bezig waren, maar jij hebt het nu eens in normale termen uitgelegd. Ik ga er eens op letten vanaf nu

    BeantwoordenVerwijderen