vrijdag 28 juli 2017

6 jaar bloggen : wat is er veranderd ?

Ik heb de voorbije weken wat steken laten vallen door het werk maar vorige maand heb ik 6 jaar PfB mogen vieren. 6 jaar! Het lijkt gisteren toen ik met mijn blog begon. Net gedaan met het middelbaar. Nu zijn we een universitair diploma, ervaring in Amerika en job rijker. Ik maakte onlangs een video over hoe YouTube veranderd is maar eigenlijk kan ik dat met het bloggen ook wel doen. Op 6 jaar tijd is er heel wat veranderd en dat wil ik graag eens uit de doeken doen.



Bloggen op zich, is geen raar fenomeen meer; tegenwoordig kent iedereen wel iemand die blogt. Toen ik begon, was het nog een klein beetje taboe. Dat voelde voor mij toch zo aan. Met je hoofd op het internet staan, het was me wat. Bloggen was in het algemeen gewoon niet zo bekend. Dat is nu wel anders met dat social media zo hip is. Het ene kanaal wordt naar het andere gelinkt en je blog wordt zo gepromoot. Wat ik wel gezien heb, is dat er een shift is van de thema’s. Waar vroeger veel beautyblogs alleen maar over beauty schreven en fashion blogs alleen maar over fashion; zijn er veel overgestapt naar een algemener thema. Waar vroeger de naam naar het thema vernoemt werd, wordt nu vaak de naam van de blogger gebruikt om ruimer te kunnen bloggen. Is logisch ook: als je in 1 bepaalde niche blijft, geraak je op een bepaald moment uitgepraat. Dat is gewoon zo. Door algemener te gaan bloggen, kan je over vanalles en nog wat schrijven zonder eigenlijk zonder inspiratie te vallen. En toch … Mij spreekt het niet zo aan om over interieur of TV-series opeens te schrijven. Ja, ik schrijf naast beauty ook algemene en persoonlijke stukken maar ik zal niet zo snel PfB veranderen in iets algemeens.

Wat ik nog zie, is dat bloggen een beetje onderdoet voor YouTube. YouTube is altijd al een groot platform geweest maar nu begint het enorme proporties aan te nemen en aan belang te winnen. Waar vroeger het woord won, is nu het beeld aan de beurt. Bloggen is goed voor mensen die graag schrijven en die creatief kunnen zijn met woorden. Met video’s kan je al snel nóg creatiever zijn en dan spreekt aan. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, letterlijk. Hoeveel bloggers zijn er niet overgeschakeld naar het maken van video’s? Ikzelf probeer een goede balans te zoeken tussen creatief zijn in video’s en mijn blogposts. Ik probeer ze allebei leuk te maken omdat ik me niet echt wil toespitsen op het een of ander. Ik heb altijd graag geschreven en dat doe ik nog altijd graag. Maar filmen is tegenwoordig ook iets wat ik heel graag doe (als ik er tenminste de tijd voor heb). Ik kan er mij creatiever in uitleven. Maar om nu helemaal naar alleen video’s over te stappen … Dat zie ik me nog niet zo gauw doen.


Wat ik als laatste nog merk, is dat we veel creatiever moeten worden in het maken van content. Er zijn inmiddels zoveel blogs en zoveel video’s online verschenen, dat het moeilijk is om nog uniek te zijn. De zoveelste smokey eye video, het zoveelste artikel over een DIY lip scrub … Niemand kijkt er nog naar om. En dat – creatief zijn – is iets waar ik duidelijk nog aan moet werken. Ik ben creatief in schrijven maar niet zo creatief in nieuwe ideeën te bedenken, haha (ook al doe ik enorm mijn best). Ik probeer leuke dingen te zoeken op het internet dat me inspiratie geven om over leuke dingen te schrijven en te filmen. Maar het is moeilijk; zeker als er al zoveel gepubliceerd is. Af en toe krijg ik zo wel eens een ingeving en dan wil ik het voldoende uitgewerkt hebben voor ik het online gooi. Iets creatiefs brengen, geeft een voldoening.

Na 6 jaar zijn er duidelijk wat dingen veranderd. Het bloggen is meer geëvolueerd, er wordt stilletjes aan plaats gemaakt voor beeld maar 1 ding is hetzelfde gebleven: het plezier en de passie die je erin steekt. Dat is na 6 jaar nog steeds hetzelfde.

Merk jij dat het bloggen veranderd is?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten